top of page
Ara
  • Yazarın fotoğrafıSabit Sakin

Salgın Sırasında Satış Organizasyonu Nasıl Yönetilir! COVID-19 Etkisi 1: Belirsizlikte Liderlik

Güncelleme tarihi: 3 May 2020

1: Belirsizlikte Liderlik


Belirsizliklerle yaşamayı öğrenmek zorunda kaldığımız hızlı bir süreç yaşıyoruz. Satışlar yıl içerisinde dönemlere göre değişkendir, inişler ve çıkışlar gösterir. Bu salgın dönemi o dönemlerle kıyaslanamayacak kadar zorlu ve kendine has durumlar barındırıyor.


Satışa odaklanmak her zaman olduğu gibi tek sorun değil, değişkenlere uyum sağlamalı ve bazı metriklerin zayıflayacağını ön görmelisiniz. En az kayıpla bu dönemi geçirebilmenin en büyük kazanç olma olasılığı çok yüksek...

Başarı, bazen elinizdekine sahip olmayı sürdürebilmektir!

İnsanlar yaşam tarzlarını değiştirmek, uzaktan (evden) çalışmaya uyum sağlamak ve ihtiyaçlarını yeniden değerlendirmek zorunda kalıyorlar. Tüm bu belirsizlikler sebebiyle müşterileriniz ve ekibinizle empati ve içtenlikle iletişim kurmak daha önemli.

Müşterilerinizin bu durum için cevap aradığı soruları var! Sağlık krizinin işlerini nasıl etkileyeceğini merak ediyorlar. Bu arada satış ekipleri, olası müşterilerini ve müşterilerini nasıl yönetecekleri, koruyacakları konusunda rehberlik arıyor!

Salgın "sağlık krizi" dünyayı yeniden şekillendiriyor! İşletmeler dijital dünyada hareket etmek zorunda, ekipler uzaktan çalışmayı öğreniyor ve fiziksel kontrol yerine etkin performans göstergeleri değer kazanıyor.

Satış yöneticileri için; kurum içi iletişimde etkileşim (fiziki ortamda) ve ikili ilişkiler askıda kalacak. Ön yargılar bedensel farklılıklar, duygusal bağlılıklar performans ölçütünün dışında tutulabilecek bir duruma sanki bir adım daha yakınız! Bu dönem "Liderlik gösterilmesi gereken bir dönem". Şartlar zaten ekibin motivasyonunu büyük olasılıkla düşürecek, sizde söylenmek veya olumsuzluklarda kaybolmak yerine yön verin... Yönetin!

Peki gerçekten durumlar yukarıdaki gibi mi olacak! öylemi! tüm bunlara birlikte bu yazı dizimizde bakalım.


Yazı Dizisi içeriği;


1- Belirsizlikte Liderlik



1: Belirsizlikte Liderlik


COVID-19 salgından bir şey öğrendiysek, işler ne kadar hızlı değişebiliyor ve biz buna ne kadar hazırız veya değiliz!



Belirsizlikler ve ekip üzerindeki etkisi;


Bu geçiş dönemi bir çok belirsizlik barındırıyor. Yöneticilerin yetkinliklerini test edecek; belirsizliklere uyum, çevik yaklaşımlarını ekiplerinin motivasyonunu sağlamada kullanabilme, takım olarak karar alma, üretken olma gibi. Belirsizliklerle yaşamayı gerektiren dönemde ekibin farkındalığı için yönetişim geliştirmeleri gerekli olacak.


Peki! bu yeni durumda yöneticiler ne yapmalı; Ekip yönetiminde temel yaklaşımlarla birlikte farlı davranışlar sergilenmeli; "İhtiyaçlarını belirleyin, birlikte yapın ve zorluklarını öğrenin, onlara yararlı ipuçları ve bilgiler gönderin. Sık, şeffaf ve kontrollü iletişim. Yetkinlik seviyesine göre değerlendirin önce kontrol edin, sonra düğümleri çözülmesine destek olun. Kararlara katılımcı olmalarını sağlayın ve unutmayın "kendi aldığımız kararları uygulamak başkaların kararlarını uygulamaktan daha kolaydır", birlikte karar alın. 


Biraz daha derinlemesine bakalım;

Satış Ekiplerinin Motivasyonu

Bu oldukça belirsiz dönemde bir "sağlık krizi" sırasında çalışanların ruh sağlığına bakmak ve destek sağlamak kritiktir. Liderleri olarak, kendinizden başlayarak bunu ilk önceliğiniz olarak belirlemelisiniz. Rehberlik ve destek sağlamak için, empati ile yaklaşın ve onlara uzaktan çalışmaları konusunda sağlıklı bir zihin oluşturmanın yollarını gösterin.


Bilgi paylaşın, bilgi eşitliği sağlayın bu güven için önemlidir; Ekiplerinizin kaygılarını içtenlikle ve şeffaf iletişimle gidermek en önemli önceliğiniz olmalıdır. Tüm dünyayı etkileyen bu duruma şirketinizin kriz yaklaşımıyla nasıl tepki verdiğini paylaşın. Sürekli planlı bir iletişim süreci sağlayın ve en hızlı şekilde onlara ulaşın. Herkesin bu yönetim sürecinin içinde kalmasını sağlamak için politikalarınızda olacak değişiklikleri veya güncellenmiş eylem planları hakkında onları bilgilendirin. 

Sağlık krizi "COVID-19 salgını" birçok ticari ve endüstride sayısız işten çıkarmaya yol açtı" haberleri alan çalışanlar doğal olarak tedirgin ve gergin hissediyor. Bir "satış lideri" olarak, bu korkuları kafa kafaya ele almak sizin görevinizdir. Yatay ve dikey yönetim yaklaşımı gösterin ve paylaşımcı olun. Endişeleri toplantılarda iletin ve bu değişikliklerin tüm kuruluşu- şirketi nasıl etkileyeceği hakkında bilgi isteyin. Bu sayede, her yönlü bir krizde ilerlerken şirket ve temsilcilerinizle dürüst ve açık bir şekilde iletişim kurabilirsiniz.

Ekiplerinizin motivasyonu için şirketleriniz ve kuruluşlarınız rehberlik etmelidir, bu konuda öncü olmanın bazı yolları:



  • Bire bir görüşmeler : Her bireyin farklılıkları kriz sürecinde de kendini gösterir. Sosyal varlıklar olan insanlar, bazıları için bu dönemde paylaşım eksikliğinin zorluklarını yönetmeye çalışırken, bazıları odaklanma sıkıntıları yaşayabilirler. Liderleri olarak yanlarında olduğunuzu göstermenin zamanı, ihtiyaç duymaları halinde destek alabileceklerini bilmeliler.





  • Toplantılar : Satış iletişim işidir ve satış gücü personelleri sosyal varlıklardır. Video konferanslarınızı planlı ve disiplinli bir şekilde planlayın, unutmayın çalışma ortamları artık bir ev ve toplantıya uygun gerekli ortamı oluşturmak isteyebilirler. Uzaktan çalışırken güncel ve bilgi eşitliğini ilk ağızdan duymak her zaman bir yazıdan daha etkilidir. Bu arada verimsiz toplantılardan kaçının ve gereksiz yere çok uzun zamanlar harcamayın, motivasyonu kaybetmeyin ve yıkıcı eleştirilerden uzak durun. Gereksiz konulara girmeyin, planlı ve öncelikli bir gündem belirleyin, birazda olsa sohbet etmeye zaman bırakmaya özen gösterin ve ekibinizle bunu istişare ederek yapın. Sonuç olarak, herkesin zamanı önemli ve ekibinizin size olan saygısını kaybetmemek daha önemlidir.





  • Esnek çalışma saatleri : Bu bir fırsat, satış ekipleri belirli rutinlerin dışında en verimli zamanlarını işlerine vakit ayırarak daha keyifli bir sorumluluk haline getirebilirler. Sabah kontrol mailleri veya teknoloji departmanının kontrolüne gerek yok! zaten fazlasıyla baskı altındalar. Hayatlarında tek değişken iş değil "okulu kapanan çocukları, evde çalışmak zorunda olan eşi ve artık öğle yemeği, kahvaltı, çay saati gibi iş yeri rutinlerini evde kendisi hazırlamak zorunda olabilir. Esnek çalışma bu değişkenleri yönetmesine ve daha verimli olmasına fırsat verecektir.


  • Etkinlikler : Artık iş sonrası bir yerde oturup "muhabbet" ve kahve yada yemek gibi en basit etkinlikten bile yoksunlar. Aile dışından sosyal bir sohbet onları iyi hissettirebilir, şirketinizin online platformuna iş harici zamanlar içinde kullanımlarına açabilirsiniz (bu karar tamamen şirket içi dijital güvenlik yönergeleri ve gizlilik esası ile alakalı ) . Konsol oyun turnuvaları düzenleyebilir yada onların ücretli bir içerik alabilmelerine kaynak sağlayabilirsiniz. Burası gerçekten tamamen sizin hayal dünyanıza ve becerinize kalmış durumda :)



  • Oyunlaştırılmış dijital eğitimler : Şirketlerin en çok etkilendiği konulardan biride eğitimler olduğu şüphesiz. Etkili ve yetkinlik yönetimi ile planlanmış içerikler ile gelişim alanları belirlenen personellerin, verimlilikleri artıyor! Eğitimler için şirketler buna yatırım yapıyor. Personelin bireysel farkındalığını arttırmak için; gelişim alanlarının kısıtlanması durumuna öncül bir yaklaşım gösterebilirsiniz! Onlar için hazırlanmış eğlenceli ve öğretici - oyunlaştırılmış, kurgusal eğitimler paylaşabilirsiniz ve ölçebilirsiniz ( * Satış Akademisi - bu konu ile ilgili bizimle iletişime geçebilirsiniz) .



Dijital platformların kullanımı hiç olmadığı kadar arttı ve bunu şirket eğitimleriniz için kullanabilirsiniz! (www.satisakademisi.com.tr)


Sosyal Motivasyon


İş ile ilgili yapacağınız liderliğin yanında, evlerinde olan ekibinize destek olmalısınız. Kendi motivasyonlarını sağlamaları ve daha iyi olmalarına yardımcı olacak kaynaklar bulmaları için yardımcı olun. Kendiniz ve onlar için kaynaklar araştırın paylaşın!


Bu kaynaklar neler olabilir :


  1. Yaşam dengesi : İşi ve yaşamı arasında denge kurmak! Evden ilk kez çalışanlar için zorlayıcı olabilmektedir. İşleri ve kişisel yaşamları arasında sınırlar oluşturmak, bir dizi alışkanlıklarınızı tekrardan terk ve yönlendirme gerektirir. Siz de bu konular için deneyimli olmayabilirsiniz, kendinizden başlayarak rehberlik alın ve en iyi nasıl yapılacağı konusunda rehberlik sağlayın. Örneğin, Rutinleri olan konuların dışında yaklaşım geliştirmek iyi gelecektir. Türk kahvesi arası ve sanal fal desteği :) bunu tamamen uydurdum diyelim ... ama bu tip küçük yaşamsal bölümler, daha dengeli olmalarını sağlayacaktır.

  2. Sağlık ve Spor konusunda rehberlik : Kendinizin ve ekibinizin evlerinden fiziksel sağlıklarına nasıl bakabilecekleri konusunda kaynaklar edinin, araştırın, gerekirse profesyonel destek alın ve rehberlik edin yada şirketinizde bunun için destek sağlayabilecek ortamı oluşturun. Örneğin; bir beslenme uzmanı ve spor hocası ile video konferans olabilir.

  3. Aileler için farklı rehberlikler : Ekip arkadaşlarınızın ailelerini önemseyin, onlar içinde destekler sağlayabilirsiniz, sanal eğitimler veya aktivite, oyunlar veya kişisel gelişim kaynaklarınızı açabilirsiniz.

  4. Uzaktan çalışma ortamları : Evde çalışmanın verimli olması için gerekli altyapının olması gereklidir. Ekip arkadaşlarınızın tamamı aynı standart ve konfor alanına sahip olmayabilir! iyi bir kurulum oluşturmak için bilgi ve kaynaklar sağlayın. Bu, donanım ve ekipmanla ilgili rehberliği ve evde bu ortamın nerede yapılabileceği ile ilgili önerileri paylaşın. (Yazının 2. Bölümünde buna detaylıca bakacağız- takipte kalın www.satisakademisi.com.tr)


Özetle;

Bir kriz sırasında belirsizlikler, standart süreçlerin dışına çıkılması durumunu; güven, şeffaf ve doğru iletişim, motivasyon gibi başlıkları dikkate alarak acil durum politikaları üretmek ve öncelikleri belirlemek satış liderlerinin sorunların üstesinden gelmeleri için uyum sağlamaları gereken konulardır.


Yazı dizisinin devamı için takipte kalın!


Yazı Dizisi içeriği;

1- Belirsizlikte Liderlik



Sabit Sakin

© 2019 Sabit Sakin Satış Akademisi Otomotiv Eğitim ve Danışmanlık Hizmetleri


Notlar;


Danışmalık Hizmetleri iletişim: info@satisakademisi.com.tr


Not* Uyarı : Bu makalede verilen bilgiler, herhangi bir biçimde tavsiye olarak kullanılmamalıdır. Bu bilgilere dayalı olarak alınan kararların sonuçlarından ve risklerinden Sabit SAKİN sorumlu olamaz.


Fikri Haklar; Bu yazıda yer alan bilgileri herhangi bir biçimde, Sabit Sakin'in öncelikli yazılı izni olmaksızın kopyalayamaz, yükleyemez, yayınlayamaz, dağıtamaz veya çoğaltamazsınız. Bununla birlikte, bu yazıda yer alan bilgileri kendi kullanımız için basabilir/veya yükleyebilirsiniz, kaynak göstererek paylaşabilirsiniz.


198 görüntüleme0 yorum
bottom of page